söndag 15 juli 2012

15/7-12

Jag har gjort saft, och jag gör inte saft på vad som helst. Jag gör bara saft på saker som kommer ifrån min eller någon kompis trädgård :) Denna sommar har jag hunnit göra fläderblomssaft och vinbärssaft.

Det var några dagar sedan jag gjorde flädersaften och den börjar ta slut. Men vinbärssaften står för att svalna medans jag gör det här inlägget.

Det är fläderbärssaft i båda flaskorna. Den blå som rymmer en liter är knappt halvfull och den lilla gröna (33cl) är knappt halvfull den heller.

Recept (ca. 2,5 liter) :
40 blomklasar
3 citroner
2 liter vatten
1,5 kg socker
50g citronsyra

Skölj blomklasorna och lägg i en stor hink tillsammans med citronerna (tunt skivade).
Koka upp vattnet och sockret tills sockret har löst sig.
Häll sockerlösningen över blommorna och citronen, i med citronsyran och blanda runt.
Täck hinken med en handuk och låt stå i tre dagar.
Sila efter tre dagar och häll upp i flaskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar