torsdag 7 juni 2012

7/6-12

Tänkte skriva en liten recension av min "kokbok" som jag har hemma. Anledningen till att jag skriver citationstecken vid kokbok är för att det inte känns som någon trist kokbok.
































Kokboken heter helt enkelt Choklad, och gavs ut av Exlibriz i Tyskland omkring 2010 tror jag. Som man hör på namnet så är alla recept i boken av choklad, och då pratar jag inte om att slänga i lite kakao utan alla recepten innehåller riktig choklad.
              I början av boken skriver dem om chokladens historia från Mexiko, när man gjorde den första chokladkakan och vad man utvinner och gör av kakaobönan.
              Efter det lilla kapitlet så får vi läsa om coverteurchoklad och hur man ska smälta vit-, coverteur-, mörk- och mjölkchoklad så att den smälter på bästa sätt och inte bränner.
När recepten kommer så är de indelade i drycker & desserter, små sötsaker, kakor & tårtor och rätter med choklad, till slut i boken kommer receptregistret. 
        
Alla recept i boken är väldigt bra tycker jag, det står en liten beskrivning ovanför de flesta och dem verkar inte jättesvåra att försöka sig på att göra själv.
             Jag tror inte att det ska vara jättesvårt att kombinera en trerätters utifrån den här boken och jag kommer troligen försöka mig på att göra det någon dag, med en kall drink istället för förrätt osv.
Jag tycker att boken har jäåttebra bilder men den kunde vara uppdelad lite smartare, dem kunde till exempel ha lagt dryckerna i en egen grupp istället för blandade tillsammans med desserterna.
            Men absolut så rekomenderar jag den här boken, om ni tycker om choklad så borde ni absolut köpa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar