lördag 21 juli 2012

21/7-12

"Idag är det ingen vanlig dag" stod det på facebook när jag steg upp imorse, nej, idag är ingen vanlig dag. Idag är det den 21 juli 2012, dagen då min bästa väns mamma gifte sig :)
Nu säger alla grattis till Herr och Fru Jusmo!

Förutom den lilla notisen så har jag varit på stan idag. Var där med en kompis för att vi bestämt att äta sushi. De flesta personer är... rädda? för sushi eftersom dem har för sig att det är rå fisk. Det stämmer att sushi är gjort på ris och rå fisk, men det finns även "vegetariska" alternativ som är ris och omelett, avokado och andra saker.


























Så riktigt gott.
Rundlarna som ni ser är en av mina favoriter, det är omelett, crabfish, gurka och lax i algblads- och risrundlar.
De andra bitarna är lax, räkor, tonfisk och det vita klumpen och den ovanför har jag ingen aning om vad det är.
De vita ni ser i hörnen är inlagd ingefära och är till för att "neutralisera" munnen från smaker mellan de olika sushibitarna och den gröna pastan är wasabi, japansk kålrot som är riktigt starkt.
Har ni aldrig ätit det så råder jag er att göra det! Att ni inte äter fisk är ingen ursäkt då det finns med avokado och omelett, de är minst lika goda tycker jag.


Efter sushin gick vi en runda på stan och sedan var det hennes idé att gå och ta en fika. Jag som är en kaffe älskare (sålänge kaffet inte är svart) tyckte det lät som en bra idé att gå till en kaffebar :)
























För min del blev det en "kaffe frappe" och en chokladcookie. Nej, jag tål inte cookien egentligen då jag är veteallergiker men jag var så sugen på något.
Kaffe frappe är tydligen ett iskaffe med smaksättning och vispgrädde. Jag valde karamell smak eftersom jag älskar kola och oj vad den var god :o
Min kompis däremot valde en enkel kaffe mocha (chokladkaffe) och chokladboll :)

Sedan tog vår dag slut då min mor kom och hämtade mig för att följa med och handla, och hon tog bussen hem. Men det har varit en smakrik dag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar