måndag 28 maj 2012

28/5-12

Här är då inlägget som jag skrev om förra gången.
Tyvärr blev bilden här under texten sne och jag lyckades inte att ändra på det. Men jag ska iaf nu, skriva om vad jag fick från min syster i det sista paketet från Japan.
Det blir rätt så mycket text, men det är för att jag har mycket att säga om sakerna och för att jag är på skrivar humör :) Jag hoppas att ni finner det intressant för det gör jag!



Vi börjar med de blå/vita och rosa "påsarna", de innehåller Pocky som är, något som jag skulle vilja kalla, en kexpinne doppat i en kräm med olika smak. De smakerna som min syster skickade till mig denna gången var cheesecake och jordgubb. Cheesecaken blev min favorit eftersom den var söt, men inte allt för söt. Den smakade inte heller salt som ost brukar göra, det var cheesecake helt enkelt.
Vidare till det blåa paketet precis under, det är en klubba med smak av Ramune. Ramune är en dricka från Japan, lite som den svenska sockerdrickan.

Sen tror jag att ni själva ser att det ligger KitKat på bilden, jag har nämnligen på min förra blogg skrivit om KitKat och hur många olika smaker det finns att köpa i KitKat format. Den som hon nu skickade var med smak av vit choklad, det var ingen speciell skillnad om man jämför med den vanliga KitKat som går att köpa i de svenska affärerna men gott var det. I det förra paketet hon skickade fick jag smaka på KitKat med smak av jordgubbstårta och en med grönt te smak, det var mycket anorlunda och riktigt gott.

Ovanför KitKaterna ligger det ett paket som det står "ALMOND" på. Det är som ni säkert gissar, mandlar doppade i vit choklad och jag fick den och kolor av min syster som en försenad födelsedagspresent <3
Jag gillar nötter och jag gillar choklad, så chokladdoppade nötter är en perfekt kombination enligt mig! GottGott! Kolorna som jag fick med i födelsepresent ligger ovanför den blåa "flaskan" och det var vita, sockersmakande kolor med vingummi i, det var lite irriterande med vingummit eftersom det gav ett konstigt tuggmotstånd som man inte är van vid när man äter kola.

Den blåa flaskan innehåller sockerpastiller som ska smaka Ramune, precis som klubban. Jag tycker mycket om dem godisarna eftersom de nästan smälter på tungan och har en söt och god smak. Jag samlar på förpackningarna som godiset ligger i och jag har nog tre stycken sådana flaskor hemma.

Den konstiga avlånga saken som ligger under flaskan och bredvid nötterna, det var det konstigaste jag kan tänka mig att jag har ätit inom godisväg. Den hade konstistens av kål, var avlång, rund och ljusbrun. Jag var skeptisk till om den var godis och eftersom jag inte förstår Japanska så hade jag ingen aning om vad jag skulle vänta mig när jag tog den första tuggan. Den var salt och snacksliknande, kändes nästan som sådana snacks som finns i simhallar men med en annan sälta och smuligare. Jag vet inte alls hur jag ska beskriva det men om du någonsin ser en sådan i en affär så tycker jag att du ska smaka den. Den var godare än vad det såg ut.
Sen har vi den här påsen också. Den hade jag tidigare på min systers blogg, men nu höll jag även en i handen. Kändes som snacks från simhallen (återigen använder jag det att jämföra med) men ja, den hade en annan form. Den smakade inte heller likadant, den smakade som ris? eller majs? väldigt puffig och lite salt. Väldigt god och jag fastnade fort vid smaken, jag försökte hejda mig så jag skulle ha några kvar till en annan kväll, men så fort jag hade tänkt den tanken var snacksen slut.

Jag undrar om ni verkligen orkar läsa allt jag skrivit? Men, jag tycker mycket om det Japanska godiset och därför vill jag skriva om det och dela med mig av det :)  Det är kul med saker från andra kulturer.
Det är bra med en syster i en annan kultur :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar